Zveme vás na dubnový kurz věnovaný vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků
Šestnáctihodinový akreditovaný kurz, který pořádá obecně prospěšná společnost Nová škola, proběhne v Praze 26. a 27. dubna.
Povedou ho zkušené lektorky Mgr. Marie Bořkovcová, Mgr. Kateřina Turková, Bc. Renata Berkyová, cena je 2.150 Kč.
Přihlásit se můžete pomocí elektronického formuláře ZDE.
Dvoudenní kurz vás seznámí s možnostmi podpory sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání. Přiblíží jazykové a kulturní prostředí, ve kterém vyrůstají romské děti. Na příkladech z praxe ukáže možnosti podpory jejich školní úspěšnosti, především pak podpory v rozvíjení slovní zásoby v českém jazyce a dalších jazykových kompetencí.
Kurz je rozdělen do dvou bloků:
Blok I. Podpůrná opatření při vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků (8h)
- identifikace žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí, příčiny a důsledky sociálního znevýhodnění
- vazba mezi sociálním znevýhodněním a kulturní odlišností; specifika ve vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků
- spolupráce školy s rodinami sociálně znevýhodněných dětí, pedagogizace rodinného prostředí dětí, příklady z praxe
- možnosti vytvoření podmínek pro inkluzivní vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v rámci školy, individualizace výuky, podpora asistentů, školní klub, doučování
- možnosti podpory sociálně znevýhodněných dětí mimo školu: spolupráce s organizacemi sociální péče a s nestátními neziskovými organizacemi, příklady z praxe
- práce s kazuistikami sociálně znevýhodněných žáků, identifikace podpory žáků ve vzdělávací praxi
Blok II. Bariéry vyplývající z nedostatečné znalosti vyučovacího jazyka a rozvoj jazykových kompetencí u romských žáků (8h)
- jazykové kompetence a jejich uplatnění v rodinách dnešních romských dětí, příčiny jazykové heterogenity, současné poznatky o důsledcích monolingvismu a bilingvismu v kontextu vzdělávání
- základní informace o romštině a romském etnolektu češtiny, výklad vybraných pojmů, příklady podobností a rozdílů mezi romštinou a češtinou, které se odrážejí v mluveném projevu některých romských žáků
- jazykový odraz sociokulturních specifik, zdvořilostní fráze, nadřazené pojmy, spisovný a nespisovný jazyk; můžeme se domluvit aneb vnímání situací na základě vlastní kultury, práce s kazuistikami z praxe
- existující materiály a metody pro podporu dětí z jazykově odlišného prostředí, význam a postavení romských pohádek v romské kultuře, texty romských autorů využitelné ve výuce
- aktivity vhodné pro práci s dětmi ovlivněné romským etnolektem češtiny, příprava a sdílení praktických materiálů zaměřených na rozvoj jazykových kompetencí u sociálně znevýhodněných romských žáků