Pražské čtenářské kluby
- Plný název: „Školní čtenářské kluby: inkluzivní prostředí pro rozvoj čtenářské a jazykové gramotnosti“
- Registrační číslo: CZ.07.4.68/0.0/0.0/15_005/0000018
- Období realizace: 1. 8. 2016 – 30. 6. 2018
- Tento projekt je financován z prostředků ESF v rámci Operačního programu Praha – pól růstu a státního rozpočtu ČR.
- Celkový objem dotace: Kč 7.404.000,-
V tomto dvouletém projektu ověřujeme nastavení fungování čtenářských klubů tak, aby přispívaly k rozvoji čtenářské gramotnosti nejen u běžných českých dětí 1. stupně, ale i jejich spolužáků z řad dětí s odlišným mateřským jazykem. Svou roli tedy bude hrát i rozvoj gramotnosti jazykové, v našem případě českého jazyka.
Čtenářský klub jako volnočasová aktivita má dětem ukázat radost z četby i v případě, že děti nemají kladný vztah k technice čtení. Zároveň poskytují bezpečné prostředí pro rozvoj čtenářství nejen dětem, ale především pedagogům a ideálně knihovníkům, kteří je v tandemu vedou – mohou si zde zkoušet aktivity a postupy, k nimž by se v rámci své běžné práce neodhodlali.
Věříme, že čtenářský klub, jako proinkluzivní prostředí, bude prostřednictvím zapojených pedagogů (tzv. manažerů čtenářských klubů) přenášet poznatky i do běžného prostředí dané školy, kde se žáci budou učit respektovat sociokulturní odlišnosti prostřednictvím současné dětské i zahraniční literatury.
Zároveň výzkumně ověříme efekt této formy neformálního vzdělávání na vzájemné žákovské vztahy v oblasti respektování sociokulturních odlišností, na vztahy mezi školou, pedagogy a žáky, resp. na vztah členů klubů ke knihám a četbě.
PARTNERSKÉ ZÁKLADNÍ ŠKOLY
- ZŠ a MŠ Angel v Praze 12
- ZŠ Praha 4, Květnového vítězství
- ZŠ Campanus
- ZŠ Praha 10, Olešská
- ZŠ K. Čapka, Praha 10, Kodaňská
- ZŠ nám. Curieových
- FZŠ prof. Otakara Chlupa
- ZŠ s RVJ Praha 13, Bronzová
- ZŠ Praha 9 – Kyje, Šimanovská
- ZŠ a MŠ Petra Strozziho