home
logo facebook

Přístup učitele k romskému žáku

Skoro každý učitel narazí ve své třídě na dítě z jiného sociokulturního prostředí, ale umí každý učitel pracovat s takto “jiným” dítětem? Co teprve s romským dítětem?

Střední pedagogické školy připravují studenty na práci s dětmi, romskou problematiku proberou zběžně ve dvou hodinách za celé čtyři roky studia.

Na vysoké škole mají studenti pedagogiky více možností dozvědět se podorbněji o romské kultuře a hlavně historii, která je důležitá pro pochopení některých aspektů života Romů v dnešní době. Háček je ale v tom, že tyto přednášky jsou většinou výběrové, takže budoucí učitelé, pokud se nezajímají o Romy, s historií nepřijdou do styku.

Obzvláště zarážející je neznalost učitelů na praktických školách, kde je hodně romských dětí. Nelze paušalizovat, někteří se opravdu snaží vytvořit dobrou atmosféru ve třídách, podnikají různé akce, slaví Den Romů a u romských dětí jsou velice oblíbení. Pak jsou tací, kteří své povolání berou jen jako dobrý zdroj příjmu a práci s dětmi šidí. Další skupinu tvoří učitelé, kteří absolutně netuší, že když řeknou před dítětem cikán, tak okamžitě přijdou o důvěru dítěte. Dítě to sice neřekne, ale je zklamané z učitele, kterého mělo rádo.

Jak předejít těmto chybám, pramenícím z neznalosti? Každý učitel, který pracuje s romskými dětmi, by měl navštěvovat semináře věnované tomuto tématu. Historii českých zemí se učí všichni, nebylo správné přidat něco málo i o společné historii Romů v Čechách, nebo i Němců a jiných výrazných národností zastoupených v naší společnosti?

Učitel může motivovat a inspirovat žáka k seberozvoji, působit na něj a vytvořit ve třídě takové prostředí, ve kterém se bude cítit dobře a bude rádo navštěvovat školu. Bohužel, “nevědomost” začíná již ve škole.

Jak může v této situaci pomoci asistent? Asistent ve školách působí jako mezičlánek mezi dětmi a učitelem. Funguje jako tlumočník, pokud mluví romsky. Zná romskou kulturu a mentalitu, pokud je sám Romem. Objasňuje některé rysy chování romských dětí, které následně vysvětluje učiteli. Asistent je partner učitele, konzultují spolu učivo a postup výuky. Spolu se také snaží vytvořit dobré a přátelské klima mezi dětmi. Asistent může učiteli pomoci při realizaci mezikulturních akcích, besedách a multikulturních aktivitách.

Stáňa Miková