Specifika ve vzdělávání sociálně znevýhodněných a romských žáků (8h)
• číslo akreditace: MSMT- 176/2021-4-112
• doba trvání: 8 hodin
• maximální počet účastníků: 24 osob
Kurz seznamuje s možnostmi podpory sociálně znevýhodněných a romských žáků ve vzdělávání.
Účastníci získají přehled o jazykovém, kulturním a sociálním zázemí romských žáků a o specifických potřebách sociálně znevýhodněných žáků, naučí se rozlišit různé bariéry těchto žáků ve vzdělávání.
Na příkladech z praxe si ukáží, jak podpořit jejich školní úspěšnost, zejména formou spolupráce školy s rodinou, přijetím různých opatření na půdě školy v době vyučování i po jeho skončení, nastavením spolupráce s dalšími subjekty z oblasti sociální péče a vzdělávání.
Obsah kurzu
- identifikace žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí, příčiny a důsledky sociálního znevýhodnění;
- vazba mezi sociálním znevýhodněním, kulturní odlišností a jazykovou vybaveností; specifika ve vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků;
- jazyková vybavenost sociálně znevýhodněných a romských žáků;
- spolupráce školy s rodinami sociálně znevýhodněných žáků, příklady z praxe;
- možnosti vytvoření podmínek pro inkluzivní vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v rámci školy: individualizace výuky, podpora asistentů, školní klub, doučování;
- možnosti podpory sociálně znevýhodněných žáků mimo školu: spolupráce s organizacemi sociální péče a s nestátními neziskovými organizacemi, příklady z praxe;
- práce s kazuistikami sociálně znevýhodněných žáků, identifikace podpory žáků ve vzdělávací praxi, výměna zkušeností, metodiky k tématu.